• 1400/03/04
  • - تعداد بازدید: 165
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون

پیام رییس شبکه بهداشت و درمان کازرون به مناسبت فرارسیدن روز جهانی تیرویید

1400/03/04

رییس شبکه بهداشت و درمان کازرون با ارسال پیامی چهارم خرداد، روز جهانی تیرویید، را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون، در متن پیام دکتر "بندر برامکی" آمده است:

بسم  الله الرحمن الرحیم

بیماری کم کاری تیرویید نوزادان به عنوان شایع ترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در کودکان بوده که با انجام غربالگری به موقع نوزادان قابل تشخیص و درمان است.

کم کاری تیرویید نوزادان به کمبود هورمون تیروکسین در دوران جنینی، نوزادی و شیرخوارگی اطلاق می شود، کمبود تیروکسین در این دوران می تواند موجب بروز اختلالات مهم و شدیدی در سیستم مغزی، عصبی و اسکلتی مبتلایان شود.

ویژگی اصلی این بیماری این است که اغلب نوزادان مبتلا در بدو تولد کاملا طبیعی به نظر می رسند و علامت اختصاصی دلیل بر وجود این بیماری ندارند.

با توجه به اینکه ید یکی از ریزمغذی های مهم برای تولید هورمون توسط غده تیرویید است، کمبود آن در رژیم غذایی روزانه می تواند باعث کم کاری تیرویید و بروز بیماری های مهمی از جمله گواتر، کم کاری تیرویید، کوتاهی قد و عقب ماندگی ذهنی شود.

غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، سبزی ها، گوشت، حبوبات و میوه ها منابع طبیعی ید هستند.

زنان در دوران بارداری به رژیم غذایی حاوی ید بیشتری نیاز دارند و کمبود ید در دوران بارداری می تواند مشکلات بسیاری نظیر سقط جنین، مرده زایی، بروز ناهنجاری های مادرزادی جنین و تولد نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید به وجود آورد.

به خانم های در سنین باروری توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری از سلامت غده تیرویید با انجام آزمایش خون مطمئن شوند و در صورت ابتلا به اختلالات عملکرد غده تیرویید، از قطع خودسرانه داروهای کنترل کننده این اختلالات به ویژه در دوران بارداری پرهیز کنند.

هفته جهانی تیرویید با عنوان "مادر، کودک، ید" فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی عمومی در خصوص اهمیت انجام به موقع غربالگری نوزادان در فاصله 3 تا 5 روزگی بعد از تولد است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 41966
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید