• 1402/09/06
  • - تعداد بازدید: 61
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
برگزاری کمیته درون بخشی کنترل بیماری کیست هیداتید در مرکز بهداشت شهرستان کازرون

برگزاری کمیته درون بخشی کنترل بیماری کیست هیداتید در مرکز بهداشت شهرستان کازرون

کمیته درون بخشی کنترل بیماری کیست هیداتید با حضور معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان کازرون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون، کارشناس مسوول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت شهید "پیرویان" این شهرستان با بیان اینکه کیست هیداتید (Hydatid cyst) بیماری انگلی و توسط اکی‌نوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود، گفت: این بیماری به عنوان مهمترین بیماری‌ انگلی  مشترک بین انسان و دام و شایع ترین بیماری در جهان و ایران،  از  حیطه بهداشتی  و  اقتصادی  نیز دارای  اهمیت است.

 

مهندس "علی نجفی" افزود: این بیماری از گونه های اهلی و وحشی خانواده سگ سانان به انسان منتقل و هر سال سبب خسارت‌های اقتصادی و بهداشتی فراوانی می‌شود.

او ادامه داد: تخـم هـای کـرم همراه با مدفوع سگ آلـوده خـارج و پس از پراکندگی در محیط، انسان و حیوانـات بـا خـوردن ایـن تخم ها همراه با آب، غذا و سبزیجات آلوده شـده، کیست هیداتید در بدن آنها تشکیل مـی شـود.

این کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر اضافه کرد: علایم بالینی بیماری هیداتیدوز در انسان و حیوانات بـستگی به تعداد، اندازه و محل تشکیل کیست ها دارد.

نجفی از مهمترین اقدامات در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری به رعایت بهداشت فردی و محیط، ضد عفونی سبزیجات، معدوم سازی اندام های آلوده به کیست هنگام ذبح دام، پرهیز از تماس با سگ سانان، از بین بردن سگ های ولگرد، کشتار دام ها در کشتار گاههای بهداشتی، دفع بهداشتی احشاء آلوده و ارتقای سطح آگاهی جامعه در زمینه راههای انتقال و انتشار بیماری و جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام و کنترل سگ های ولگرد اشاره کرد.

این نشست با حضور کارشناسان سلامت محیط، آموزش سلامت، سلامت روان، کارشناسان مبارزه با بیماری های غیر واگیر و سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت و مربی مرکز آموزش بهورزی برگزار شد.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 90672
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید