• 1398/07/29
  • - تعداد بازدید: 86
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

با علایم سرطان پستان بیشتر آشنا شویم

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهید پیرویان تاکید کرد: تشخیص زودهنگام سرطان پستان بهترین روش مقابله با این بیماری

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطانها  و مهم ترین بیماری در زنان است که باعث خسـارتهـای فـردی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون، کارشناس واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهید پیرویان با اشاره به شیوع سرطان پستان در سال های اخیر، گفت: شناخت علایم، تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان پستان نقش مهمی در پیشگیری از بروز عوارض ناشی از این بیماری دارد.

"فریده روستا" افزود: نکته مهم در مورد سرطان پستان، راههای ساده تشخیص این بیماری است که بانوان می توانند با فراگرفتن این روش ها به سلامتی خودشان کمک کنند.

او با بیان اینکه معاینه ماهانه یکی از بهترین روش های تشخیص زودهنگام سرطان پستان است، ادامه داد: تمام خانم های بالای 30 سال باید هر سال یک بار توسط پزشک معاینه شوند و در افراد زیر 30 سال در صورت وجود عوامل خطر بالا، معاینه سالیانه انجام و اگر یکی از عوامل خطر برای سرطان پستان در فردی وجود داشت، هر 6 ماه یک بار معاینه توسط پزشک انجام شود.

این کارشناس سلامت خانواده با اشاره به اهمیت غربالگری سرطان پستان پیش از بروز علایم بیماری اضافه کرد: معاینه ماهانه توسط خود فرد یا خودآزمایی، معاینه توسط پزشک و ماموگرافی سه روش برای مقابله با سرطان پستان و تشخیص زودهنگام این بیماری است.

او با بیان اینکه بهترین روش مقابله با سرطان پستان تشخیص زودرس این بیماری است، وجود توده را شایع ترین علامت سرطان پستان دانست و گفت: وجود هرگونه زخم، فرورفتگی، قرمزی، پوسته پوسته شدن همراه با خارش، انحراف یا تغییر در نوک پستان و ترشحات خونی یا آبکی که خود به خود و بدون فشار خارج می شوند، از علایم این بیماری است.

"روستا" همه زنان را در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان دانست و افزود: سابقه خانوادگی سرطان پستان به خصوص در خواهر یا مادر، مصرف الکل، نداشتن زایمان در طول زندگی و انجام اولین زایمان بعد از سن 30 سالگی، شروع نخستین قاعدگی قبل از 12 سالگی، یائسگی بعد از 55 سالگی و چاق شدن بعد از یائسگی، سابقه برخی بیماریهای خوش خیم پستان، سابقه تابش زیاد اشعه به قفسه سینه و سابقه ابتلا قبلی به سرطان در سایر قسمت های بدن از قبیل تخمدان، رحم و روده بزرگ از جمله عوامل خطر ابتلا زنان به سرطان پستان است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 11162
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید