• 1401/12/21
  • - تعداد بازدید: 29
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون

استقبال از سال نو با برگزاری آیین چهارشنبه سوری ایمن

1401/12/21

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایران است که هر ساله در روزهای پایانی سال انجام می‌شود اما در سالهای اخیر این جشن جای خود را به انفجار، سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ داده است تا این آیین کهن به بستری برای بروز حوادث ناگوار تبدیل شود.

 
 

مشخصه اصلی چهارشنبه‌سوری، برافروختن آتش و پریدن از روی آن در آخرین چهارشنبه سال خورشیدی است که چند روز قبل از چهارشنبه‌سوری، مردم با جمع آوری هیزم و برپا کردن آتش در مکانی دور از شهر، این سنت باستانی را به جا می آورند.

استفاده از مواد نارنجک و مواد محترقه می تواند سوختگی های وسیع، قطع عضو و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد و ضمن اینکه حقوق شهروندان رعایت نمی شود، پرتاب این مواد آتش زا، به ساختمان ها، درخت ها، پشت بام و بالکن منازل آسیب رسانده و موجب بد منظر کردن سیمای شهر می شود.

خانواده ها باید با برگزاری ایمن آیین چهارشنبه آخر سال، مراقب سلامت کودکان و نوجوانان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه باشند و ضمن تهیه وسایل آتش بازی بی خطر، به فرزندان خود در زمینه مخاطرات تهیه و نگهداری مواد محترقه حتی به مقادیر بسیار کم در منازل، زیرزمین و ماشین، کیف یا جیب لباس و ساخت وسایل آتش بازی دستی، هشدار دهند.

توصیه می شود در صورت بروز حریق ضمن حفظ خونسردی خود، افراد مسن، کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و با شماره 125 سازمان آتش نشانی و در حوادث دارای مصدوم با شماره 115، اورژانس پیش بیمارستانی، تماس گرفته و نشانی دقیق محل حادثه را اعلام کنید.

"طاهره بیاتی" کارشناس مسوول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت شهید "پیرویان" کازرون

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 75552
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید