• 1401/12/22
  • - تعداد بازدید: 22
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون

اثرات و عوارض ناشی از مواد شوینده بر بدن انسان

1401/12/22


اثرات و عوارض ناشی از مواد شوینده بر بدن انسان

انواع مواد شوینده به دلیل وجود مواد شیمیایی گوناگون در آن از جمله مواد اسیدی، صدمه به سطح پوست می شود.

 
 

 به طور کلی هرچه تماس پوست با این مواد بیشتر باشد امکان بروز حساسیت ها افزایش می یابد.همچنین خارش و خشکی پوست و پوسته پوسته شدن سطح پوست از دیگر عوارض استفاده زیاد از مواد شوینده است.

 در موارد شدیدتر با پیدایش تاول های کوچک، خارش شدید و ترک های پوستی، آزادگی پوست به حدی می رسد که شخص را از کار کردن باز می دارد و پوست حتی قدرت تحمل آب معمولی هم ندارد.

 قبل از پوشیدن دستکش پلاستیکی یک دستکش نخی بپوشید تا از آسیب رسیدن به پوست پیشگیری شود.

اثر مواد شوینده بر راههای هوایی بدن

مواد شوینده به خصوص جرم گیر و سفید کننده به علت دارا بودن ترکیبات اسیدی در آن، گاز کلری از آنها متصاعد می‌شود که در صورت استنشاق این گاز راههای هوایی شدیداً تحت تاثیر قرار گرفته و در آنها ورم و التهاب ایجاد می‌شود و در صورت افزایش این ورم و التهاب در درازمدت، فرد به ناراحتی ها و التهاب های خطرناک ریوی مبتلا خواهد شد.

 شدت بروز عارضه ناشی از مواد شوینده ها بستگی به طول مدت تماس فرد با این مواد شیمیایی دارد، هر چه مدت زمان تماس فرد با این مواد شیمیایی کم باشد عوارض کمتری را برای فرد در بر دارد.

چگونه از عوارض ناشی از مواد شوینده بر راههای هوایی بدن پیشگیری کنیم؟

هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

 از مخلوط کردن مواد شوینده مانند جرم گیر با فراورده های سفیدکننده جداً خودداری کنید. بخارات و گازهای ناشی از اختلال بسیار سمی و خفه کننده است.

 پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم گیر و لوله باز کن در محیط های بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام، به هیچ عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چرا که گازهای تولید شده در محیط بدون تهویه مناسب خفه کننده و سمی است.

 هنگام استفاده از این مواد از ماسک حفاظتی مناسب استفاده کنید.

اثر مواد شوینده بر روی چشم

 مواد شوینده و رنگ بر از جمله خطرناک ترین مواد شیمیایی برای چشم به شمار می‌روند که در موارد شدید حتی منجر به نابینایی می شود و مواد شوینده در صورت تماس با چشم، به سرعت قرنیه را زخمی و در موارد شدید می تواند به سوراخ شدن کره چشم منجر شود و همچنین باعث ایجاد زخم های شدید در پلک شده و چسبندگی پکره چشم را نیز به همراه دارد. آسیب ناشی از این مواد ممکن است آنقدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود.

 در صورت تماس مواد شوینده با چشم باید بلافاصله چندین بار چشم با آب شسته شود تا آن ماده از چشم خارج شود. در صورت باقی ماندن ماده شیمیایی در چشم در فاصله زمانی مراجعه مصدوم به چشم پزشک، عوارض ناشی از این موارد شدیدتر می‌شود.

 چگونه از چشم خود در برابر مخاطرات استفاده از مواد شوینده محافظت کنیم؟

 استفاده از عینک های حفاظتی به هنگام کار با مواد شوینده

 مواد شوینده و نظافتی با غلظت کم استفاده شود چرا که هر چه میزان قدرت آنها بیشتر شود عوارض ناشی از آنها شدیدتر می‌شود.

اثر مواد شوینده بر ناخن ها

در اثر شستشوی زیاد مواد شوینده با دست و کاهش کراتین یا چربی پوست، ناخن دچار شکستگی می‌شود و کناره‌های پوست آن ریش ریش می شود و سبب ایجاد عفونت و راه یابی میکروب از آن نقطه می شود.

 چگونه از تاثیر مواد شوینده بر ناخن ها پیشگیری کنیم؟

استفاده از دستکش حفاظتی مناسب و کاهش تماس پوست و ناخن مواد شوینده

گرفتن پوسته ها با ناخن گیر و خشک کردن کامل دست با حوله و همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده و دستکش های محافظ از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

 

"طاهره بیاتی" کارشناس مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید "پیرویان" کازرون

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 75611
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید